「カウナス・スズキ小学校」でのワークショップ
6月25日と26日にリトアニアの「カウナス・スズキ小学校」(Kauno Suzuki mokykla)にて、スズキ・メソードの生徒と先生方のためのヴァイオリン、ピアノ、ギターのワークショップがあり、参加させていただきました。
カウナスは人口約30万人(松本市の1,3倍くらい)の美しい町です。1919年から1939年の戦間期にリトアニアの臨時首都であり、第二次世界大戦の前まではリトアニア最大の都市であったそうです。杉原千畝(すぎはらちうね)在リトアニア領事官が赴任されていた町として、ご存知の方も多いのではないでしょうか。かつて、マンスリースズキでも紹介されています。
(編集部註:1940年当時、在カウナス日本領事館副領事であった杉原千畝氏は、東洋のシンドラーとも称された人物。「命のビザ」の発給という人道的活動を通じて、日本とリトアニアには今日に至るまで親密な関係が育まれています)
リトアニアには、スズキ・メソードのピアノ科、ヴァイオリン科、チェロ科、ギター科、フルート科、そして幼児科があり、先生は現在約25名がおられます。人口は300万人を下回り、日本の40分の1以下ですので、人口に対するスズキの指導者の割合は、日本より高いことになります。その中でも、カウナス・スズキ小学校と同中学校は特別な存在です。
今回、お招きくださったデヤ・アウクスト・カルニートゥ校長先生(社会科学博士)は、この学校の設立者であり、4年前には「カウナス・スズキ中学校」(Kauno Suzuki progimnazia)も設立されています。デヤ先生はピアノと幼児科コースの先生でもあり、数十年前にスズキ・メソードの理念に深く共鳴され、ヨーロッ各地で開かれたスズキのワークショップに参加されているうちに、スズキ・メソードは音楽だけではなく、他のすべての教育に取り入れるべきであるとの強い思いを持つに至り、カウナス市に長年に亘って働きかけ、日本ではまだ実現されていないスズキ・メソードによる小学校を設立させたのでした。市当局は、当初はまったく理解を示さず、むしろ妨害までされたとのことですが、デヤ先生は屈することなく闘い続けました。その結果、2002年に遂にスズキ・メソードによる小学校ができ、続いて2021年にスズキ・メソードによる中学校も設立されました。その強い信念と実行力には圧倒されます。最初は生徒が40人くらいから始まったそうですが、今では750人に増え、しかもリトアニアでは屈指のレヴェルの高さを誇る学校となっているそうです。デヤ先生の記事はこのマンスリースズキでも取り上げられています。
→マンスリースズキ2020年11月号
デヤ先生は、ヨーロッパでのスズキのワークショップへ参加するだけでは飽き足らず、リトアニアスズキ協会初代会長のテレセ・ヴァルナウスキエネとともに、松本で片岡ハルコ先生に師事されたヨーロッパ・スズキ協会(ESA)ピアノ科ティーチャートレーナーのルース三浦先生(バルセロナ在住)の力を借り、最初のうちは手紙で頻繁に連絡をとり、この20年ほどはルース先生に定期的にカウナスに来てもらって、リトアニアのピアノの先生方を育てておられます。ルース先生の記事も同じくこのマンスリースズキでとりあげられています。
→マンスリースズキ2017年1月号
ヴァイオリンではベルギーやフランスからティーチャートレーナーを呼んで来られましたが、今回はルース先生の紹介を賜り、初めて日本からお邪魔した次第です。また、ヨーロッパ・スズキ協会ギター科ティーチャートレーナーのマウロ・ビアンコ・レヴリン先生(トリノ在住)も来られ、非常に贅沢なワークショップとなりました。
小雨の降る初日の朝、小学校の重厚な門をくぐった瞬間は、私にとって生涯忘れられない経験となりました。教室の先生、学校職員、そして楽器の先生方が日本の国旗を手に持ち、メインエントランスホールでサプライズ合唱で私を迎えてくださいました。日本では若い人たちが「ヤバイ」という言葉をいろいろな場面で使うようになりましたが、この時は自分がその言葉を初めて発出してしまいそうな瞬間でした。それは感動であると同時に、自分が鈴木鎮一先生と日本を背負っているという重圧です。それに応えるには、自分が理解している限りの鈴木鎮一先生の教えを伝えるだけだと考えることにしました。
帰国の日、校長のデヤ先生は、ルース先生とマウロ先生とともに、ピアノのサビナ先生のご自宅でのティーパーティーに連れて行ってくださいました。デヤ先生は歌がお好きなようで、車の中でよく歌っておられました。サビナ先生の美しい家は草原の中にあり、舗装されていない凸凹道に入っていきました。カウナス市役所を動かしてスズキ・メソードの学校を設立させた凄腕のデヤ博士は、歌いながら、「ナチュラルビブラート!」と言ってはしゃいでおられました。さながら「リトアニアのドクター鈴木」を見ているようでした。ルースとマウロと私も加わり、四声のナチュラルビブラートでハモってみました。
https://youtu.be/rS06EPw3_w8
資料2 カウナス・スズキ小学校から日本へのメッセージ
https://www.youtube.com/watch?v=CRrbuuxSDuc
(編集部註・今回の取材記事では、バルセロナ在住のルース・三浦先生に細やかなコーディネイトをしていただき、大変お世話になりました。前列中央のブルーの洋服の先生です)
永遠の理念、新たな体験
2025年度の学校年度末は、カウナス・スズキ・プロギムナジウムにとって例外的な年として記憶されるでしょう。通常、私たちはいくつかの伝統的な行事を行なっています——各クラスの卒業コンサート、他の町や隣国への楽しい旅行、ESA加盟国が主催するスズキ・ワークショップに参加するための長い夏休みの計画などです。
しかし、当校の23年の歴史において、今年の6月は最も印象深い月となりました。 6月25日と26日、私たちは才能教育研究会から特別なゲストをお迎えしました。鈴木鎮一先生の元生徒でヴァイオリン科指導者の松本尚三先生(Shozo先生)です。
彼の訪問について考え始めたのは1年前です。当校のピアノTT(ティーチャー・トレーニング)であるルース・三浦先生の個人的な支援により、私たちの夢が実現しました。リトアニア・スズキ協会(LSA)とその加盟校であるカウナス・スズキ・プロギムナジウムは、通常、国際会議やコンベンションに参加し、日本の指導者たちと交流しています。私たちは、日常の生活で時々欠如している「美しい音色」を常に探求しています。Shozo先生の訪問により、私たちは美しい音の海に完全に浸かることができました!
プロギムナジウムのコミュニティ全体——教師、生徒、そしてその保護者——は、6月25日の朝、歓迎の歌でゲストをお迎えしました(リトアニア人は歌を歌うことが好きで、特別な機会に伝統的な民謡を歌います)。Shozo先生に加え、ESAピアノ教師トレーナーのルース・三浦先生とギターTTのマウロ・ビアンコ・レヴリン先生にも再会でき、大変嬉しかったです。
夏休み最初の数日にもかかわらず、ほぼ100人が参加し、そのほとんどがスズキ・プロギムナジウムの生徒と保護者でしたが、LSAの参加者もいました。午前10時、楽器のレッスンが始まりました。
初日の夜、先生たちは、日本・神戸のヴァイオリン教室でどのように教えているかについて、Shozo先生の講演を聴きました。Shozo先生は教育方法の経験を共有し、リトアニアの先生たちはより深く理解し、日常の練習について質問することもできました。最終日の夜の講演は、私たちのスズキコミュニティ全体に捧げられました。私たちは、鈴木先生の個人的な思い出をもっと聞くことができて、いつも嬉しく思っています!
通常、ゲストの皆さんは招待状を受け取った後、リトアニアがどこにあるのか世界地図で調べなければなりませんでした。日本のスズキコミュニティの多くの方も同じように感じたことでしょう。リトアニアと日本は世界の反対側にありますが、鈴木鎮一先生の思想で結ばれています。そして、Shozo先生は、松本とカウナス、才能教育研究所とカウナス・スズキ・プロギムナジウムの間にある善意の最初の大使でした。
Shozo先生の例に倣い、子どもたちへの最良の教育を継続できるよう願っています。
カウナス・スズキ・プロギムナジウムとヴェトゥルンゲ小学校ピアノ指導者、校長
(編集:ルース・三浦先生)
Over two days in late June, Mr. Shozo Matsumoto, a violin instructor from the Kansai region, conducted various lessons and lectures in Kaunas, Lithuania's second-largest city, for children learning the Suzuki Method and teachers who teach the Suzuki Method. Despite being exhausted upon his return, he promptly shared his report.
Workshop at Kaunas Suzuki Progymnazium
On June 25th and 26th, I participated in a workshop for Suzuki Method students and teachers at the Kaunas Suzuki Progymnasium(Kauno Suzuki mokykla) in Lithuania, which included violin, piano, and guitar lessons.
Kaunas is a beautiful city with a population of about 300,000 (about 1.3 times the population of Matsumoto City). It was the temporary capital of Lithuania from 1919-1939 during the interwar years, and the largest city in Lithuania before World War II. Many people may know it as the town where Chiune Sugihara, the Japanese consul in Lithuania, was stationed. It was also introduced in previous editions of the Monthly Suzuki online magazine.
(Editor's note: In 1940, Chiune Sugihara, who was the vice-consul at the Japanese Consulate in Kaunas, was known as the ‘Schindler of the East.’ Through his humanitarian efforts in issuing ‘life-saving visas’, Japan and Lithuania have maintained close ties to this day.)
Lithuania has Suzuki Method programmes for piano, violin, cello, guitar, flute, and early childhood education, with approximately 25 instructors actively teaching.With a population of less than 3 million, which is less than one-fortieth of Japan's population, the ratio of Suzuki instructors to the population is higher than in Japan. Among these, the Kaunas Suzuki Elementary School and Middle School hold a special place.
The principal who invited me, Deja Aukstkalnyte, who holds a Ph.D. in Social Sciences, is the founder of this school and also established the Kaunas Suzuki Progymnasium four years ago. Deja is also a Suzuki piano teacher and an early childhood educator. Decades ago, the philosophy of the Suzuki Method resonated deeply within her, and she began participating in Suzuki workshops held across Europe. Through this experience, she developed a strong belief that the Suzuki Method should be applied not only to music, but to all areas of education. She has worked tirelessly for many years to establish a Suzuki-based elementary school in Kaunas, a feat that has not yet been achieved in Japan. Initially, the city authorities showed no understanding and even obstructed the project, but Ms. Deja persevered in her efforts. As a result, the Suzuki Method elementary school was finally established in 2002, followed by a Suzuki Method middle school in 2021. Her strong belief and determination are truly inspiring. It initially started with around 40 students, but has currently grown to 750, and is considered to be one of the best schools in Lithuania. (A previous article by Deja has also been featured in the Monthly Suzuki.)
Monthly Suzuki November 2020 Issue
Ms. Deja was not satisfied with merely participating in Suzuki workshops in Europe. She and Terese Varnauskiene (the first president of the Lithuanian Suzuki Association) sought the assistance of Ms. Ruth Miura, an ESA piano teacher trainer (European Suzuki Association) who studied under Dr. Haruko Kataoka in Matsumoto, Japan. Initially, they communicated frequently via handwritten letters, and since 2001, Ruth has visited Kaunas for over twenty years on a regular basis to train Suzuki piano teachers in Lithuania. (A previous article by Ruth was also featured in the Monthly Suzuki several years ago).
→Monthly Suzuki January 2017 Issue
While the Lithuanian Suzuki teachers have previously invited teacher trainers from Belgium and France for violin, this time, thanks to Ms. Ruth's introduction, the school in Kaunas had the honour of welcoming someone from Japan for the first time. Additionally, Mr. Mauro Bianco Levrin, an ESA guitar teacher trainer who is based in Piedmont (IT), also joined, making for an exceptionally enriching workshop.
As I walked through the heavy doors of the Progymnasium school on the first morning in the light rain, I was greeted by an experience which I will never forget. Classroom and instrument teachers holding the Japanese national flag welcomed me with a surprise chorus in the main entrance hall. In Japan, young people often use the word ‘yabai’ in various situations, but at that moment, I felt like I might be the first to say it. It was both an emotional moment and a reminder of the pressure I felt to represent Suzuki Shinichi and Japan. (Editor’s note: ‘yabai’ is often used by young people to mean ‘cool’ or ‘fantastic’).
As a consequence, I decided to do my best to convey everything I had learned from Dr. Suzuki. The programme I had received in advance included group lessons for the students who were divided into classes, individual lessons, and two sessions on Tonalization for the violin teachers. Suzuki guitar teacher Mauro also joined us for the Tonalization sessions.
Mr. Mauro is probably the Suzuki guitar teacher who places the greatest emphasis on the sound itself in his lessons, but he also holds Dr. Suzuki in very high regard and has a deep understanding of Japanese culture. Suzuki-sensei once said that the ideal sound of a beautiful violin tone is the resonance that remains after the string is plucked, but Mauro-sensei has studied the technique of making the guitar strings resonate in great detail. He constantly strives to keep the point where his fingers contact the strings as smooth as possible and to move his fingers in the most efficient way. This approach is closely connected to his research and study of the similar points between the bow hold and how the bow is moved, and there is much to learn from him.
On the day of my return, school director Deja took me to a tea party at the home of piano teacher Sabina, along with Ruth and Mauro. Deja seemed to love singing and often sang in the car. Sabina's beautiful house was located in a meadow, and we drove down an unpaved, bumpy road to reach it. Deja sensei, the resourceful person who established the Suzuki Method school by mobilising the Kaunas City Hall, sang while exclaiming, ‘Natural vibrato!’ In that moment, I felt just as though I was seeing a ‘Lithuanian Dr. Suzuki.’ Ruth, Mauro, and I joined in, and we tried harmonising in four-part ‘natural vibrato’.
https://youtu.be/rS06EPw3_w8
Document 2: Message from Kaunas Suzuki Elementary School to Japan
https://www.youtube.com/watch?v=CRrbuuxSDuc
(Editor's Note: For this article, I am indebted to Suzuki piano teacher Ruth Miura from Barcelona, who provided detailed coordination. She is the teacher in blue at the centre front.)
Eternal Ideas, New Experiences
The end of the 2025 school year in Lithuania will be remembered as an exception for Kaunas Suzuki Progymnasium. Usually we have some traditional events - graduation concerts of every class, nice trips to other towns or neighbouring countries, plans for our long and sometimes rainy summer to visit Suzuki workshops organised by ESA member countries, and so on. But during the 23 years of our schools' existence, this June was the most impressive.
On June 25-26th, we met a very special guest from the Suzuki Talent Education Research Institute: violin teacher and former student of Dr. Shinichi Suzuki, Shozo Matsumoto-sensei.
We started to think about his visit one year ago. With the personal help of our piano TT Ruth Miura, our dream came true. The LSA (Lithuanian Suzuki Association) and its member associate – the Kaunas Suzuki Progymnasium - usually participate in international conferences or conventions to meet Japanese teachers, and with great interest we are always searching for "beautiful tone" which we sometimes miss in our everyday life. With the visit of Shozo Matsumoto sensei, all of us were totally immersed in a sea of beautiful sounds!
All our Progymnasium' community - teachers, students and their parents - met our guests on the morning of June 25th with a greeting song (Lithuanian people still like to sing, and we have some traditional folksongs for special occasions). In addition to Shozo sensei, we were happy to meet ESA piano teacher trainer Ruth Miura and guitar TT Mauro Bianco Levrin again.
Despite being the first days of the summer holidays, almost 100 people, mostly from the Suzuki Progymnasium but also from the LSA, participated from the very first moment to welcome our dear visitors. At 10.00 A.M. the instrument lessons began.

from left: Principal Deja, Shozo-sensei and Ruth-sensei
On the first evening, teachers were invited to Shozo sensei’s lecture about how and what he teaches in his violin studio in Kobe, Japan. Shozo sensei shared his pedagogical experience, and our Lithuanian teachers were able to understand more and even ask questions about everyday practices. The last evening lecture was devoted to all our Suzuki community. We are always happy to listen to more personal memories of Dr. Suzuki!
As our guest said, after receiving the invitation, he had to look up the country of Lithuania in a world atlas. We hope a big part of the Suzuki community in Japan honestly would say the same. Lithuania and Japan are at opposite sides of the world, but we are connected by Dr.Shinichi Suzuki’s ideas. And Shozo Matsumoto sensei was the first ambassador of the good will existing between Matsumoto and Kaunas, between the Talent Education Research Institute and the Kaunas Suzuki Progymnasium.
Let us hope to continue the best education for children by following Shozo sensei’s example.